Η γνωριμία του παγκοσμίου φήμης βιολονίστα και διευθυντή ορχήστρας Γεχούντι Μενουχίν (1986 - 1999) με τη Δόμνα Σαμίου (1928 - 2012) και την ελληνική παραδοσιακή μουσική έγινε το 1977, στα γυρίσματα για την εκπομπή της γαλλικής τηλεόρασης Le Grand Échiquier (Antenne 2), στην Καισαριανή, κοντά στο Μοναστήρι. Το βίντεο όπου ο Μενουχίν στο βιολί συνοδεύει τη Δόμνα στο πολίτικο τραγούδι «Έχε γεια Παναγιά» είναι το σπάνιο ντοκουμέντο αυτής της μεγάλης συνάντησης. Η Δόμνα Σαμίου είχε την πρώτη επαφή με τη βυζαντινή και τη δημοτική μουσική αλλά και με τη λογική της επιτόπιας έρευνας σε ηλικία 13 ετών, μαθητεύοντας κοντά στον Σίμωνα Καρά.
Ως μέλος της χορωδίας του άρχισε η σχέση της με το Εθνικό Ίδρυμα Ραδιοφωνίας/Ε.Ι.Ρ όπου, από το 1954 έως το 1971, εργάστηκε στο Τμήμα Εθνικής Μουσικής. Στη θέση αυτή είχε την ευκαιρία να συναντήσει τους σημαντικότερους λαϊκούς μουσικούς και να γνωρίσει τα τοπικά μουσικά ιδιώματα. Το 1963 άρχισε τα ταξίδια της στην επαρχία για επιτόπιες καταγραφές και συγκέντρωση μουσικού υλικού για το προσωπικό της αρχείο. Ως ερμηνεύτρια πρωτοεμφανίστηκε το 1971 στη νεανική και αντιχουντική μπουάτ Ροντέο μαζί με τον Διονύση Σαββόπουλο και λίγο αργότερα ακολούθησε η συμμετοχή της στο English Bach Festival στο Λονδίνο.
Οι εμφανίσεις της αυτές σηματοδότησαν τη μεγάλη στροφή στη σχέση των νέων με την παραδοσιακή μουσική, άλλαξαν τη γενικότερη νοοτροπία, η πολύπλευρη προσωπικότητά της και η στέρεα, αυθεντική ερμηνεία της επηρέασαν βαθιά μια νεότερη γενιά μουσικών και τραγουδοποιών. Το έργο της ξεπερνά τα ελληνικά σύνορα. Δίσκοι της έχουν εκδοθεί στη Γαλλία και τη Σουηδία. Επί σαράντα περίπου χρόνια πραγματοποίησε σειρά συναυλιών από την Αυστραλία μέχρι τη Νότια Αμερική που συγκέντρωναν πλήθη κόσμου: μαζί με τους Έλληνες της Διασποράς που την άκουγαν συγκινημένοι, οι ξένοι ανακάλυπταν μια διαφορετική, «ποιοτική ελληνική μουσική δίχως μπουζούκι».
Με πληροφορίες από το www.domnasamiou.gr
Η «ψηφίδα» προστέθηκε μετά από πρόταση της κυρίας Αναστασίας Δημοπούλου