Ο πρώτος σιδηροδρομικός άξονας της Ελλάδας
Η ΕΛΛΑΔΑ ΣΤΗΝ ΠΟΡΕΙΑ ΤΩΝ 200 ΧΡΟΝΩΝ
1869

Ο πρώτος σιδηροδρομικός άξονας της Ελλάδας

Μετά τους πολέμους του 1821, η Ελλάδα προσπαθώντας να ανακάμψει δέχεται προτάσεις για την κατασκευή σιδηροδρομικής γραμμής! Η πρώτη πρόταση έπεσε στο τραπέζι στις αρχές του 1835 από τον Γάλλο μηχανικό Φραγκίσκο Φεράλδη που αφορούσε την σύνδεση της Αθήνας με τον Πειραιά, χωρίς όμως να δοθεί συνέχεια στο θέμα. Στην συνέχεια το 1843 ο Αλέξανδρος Ραγκαβής κάνει με τη σειρά του την ίδια πρόταση για δημιουργία σιδηροδρομικής γραμμής, αλλά ούτε και αυτός βρήκε υποστήριξη. Στις 16/6/1855, η κυβέρνηση του Αλέξανδρου Μαυροκορδάτου εισήγαγε στην Βουλή νομοσχέδιο για την κατασκευή της γραμμής Αθήνα-Πειραιάς, έτσι το 1868 ιδρύεται η αγγλική Ανώνυμος Εταιρία του από Αθηνών εις Πειραιά Σιδηροδρόμου(ΣΑΠ) και αναλαμβάνει το έργο κατασκευής της γραμμής!

Στις 17/2/1869 ολοκληρώνονται οι εργασίες και παραδίδεται στην κυκλοφορία, η συνολικού μήκους 8,5 χλμ. γραμμή με αφετηρία το Θησείο και τερματικό σταθμό τον Πειραιά! Η μέρα βαπτίζεται ιστορική. Γίνονται τα εγκαίνια και η δοκιμή της πρώτης σιδηροδρομικής γραμμής στην ελληνική επικράτεια. Στην Αττική ακούγονται τα σφυρίγματα της ατμάμαξας εν ονόματι «Όλγα» όπου έλκει έξι βαγόνια με 200 καλεσμένους κάνοντας τη διαδρομή Θησείο-Πειραιάς σε 19 λεπτά! Δέκα μέρες αργότερα γίνονται τα επίσημα εγκαίνια της γραμμής και των σταθμών και στις 28/2/1869 ξεκινάει η εμπορική εκμετάλλευση της με οκτώ δρομολόγια τις καθημερινές και εννέα τις Κυριακές και τις Δευτέρες ανά κατεύθυνση!

Η «ψηφίδα» προστέθηκε μετά από πρόταση του κ. Αθανάσιου Σταμούλη.